Isnin, 24 September 2012

Selingkar Kisah - Ida Juliana

Code :- F004
Halaman :- 370
Harga :- RM16.90
Deposit :- RM12.00
Sewa :- RM4.00
 
RINGKASAN CERITA
 
Hidup ini umpama roda, kadangkala diatas dan kadangkala dibawah. Begitulah yang terjadi kepada Zamizah yang bergelar yatim piatu sejak kecil. Dia ditinggalkan di pintu surau di Kampung Pematang Pauh sehingga dijumpai oleh Nenek Melah dan dipelihara seperti cucu sendiri.
 
Kehidupan Zamizah terus dilanda derita setelah dituduh berkhalwat dengan suami orang. Zamizah terpaksa mengahwini Badaruddin, lelaki mata keranjang yang mahu memilikinya hanya kerana nafsu semata-mata.
 
Malang tidak berbau, Badaruddin mula berubah sikap setelah mengenali janda bernama Hatipah yang datang ke kampung sebagai pengandam pengantin. Zamizah diceraikan tanpa alasan yang kukuh kerana cinta Badaruddin sudah beralih kepada Hatipah yang tidak diketahui asal usulnya.
 
Keperitan hisup Zamizah semakin ketara apabila Badaruddin tidak menghiraukan  keluarganya. Dia tidak pulang ke rumah lagi. Zamizah terus keluar mencari Badaruddin dirumah Hatipah bersama dua orang anaknya, iaitu Zanika dan Noi, namun Zamizah tidak pulang selepas itu.
 
Manan anak lelaki Zamizah telah melaporkan kehilangan emaknya kepada ketua kampung. Beberapa hari kemudian, mereka menjumpai Zamizah di pondok bas dalam keadaan tidak sedarkan diri. Akibat kejadian itu, Zamizah mengalami trauma yang berpanjangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan